بلاگ

نکاتی که باید قبل از خرید کالای خواب بدانید!

کالای خواب مجموعه وسایلی هستند که به یک خواب عمیق و لذت‌بخش کمک می‌کنند. اکسسوری خواب اگر درست و بنا بر اصول مشخصی انتخاب شوند می‌توانند از بروز برخی از ناهنجاری‌ها در زمان خواب نیز جلوگیری کنند؛ ازاین‌رو در این مقاله قصد داریم ارزشمندترین نکات خرید کالای خواب مناسب را بیان کنیم تا شما مخاطبان گرامی در زمان خرید، بهترین انتخاب را داشته باشید. البته در ابتدای این بحث باید با انواع کالا خواب آشنا شوید و سپس به سراغ آنچه نیاز دارید، بروید.

انواع کالای خواب

کالای خواب به مجموعه تجهیزاتی برای خوابیدن، متشکل از تختخواب، پتو، انواع روتختی و ملحفه، بالش‌های مختلف و اجزای تخت گفته می‌شود که برای راحتی هرچه بیشتر و افزایش کیفیت خواب افراد تهیه می‌شوند. در ادامه به معرفی هر کدام از اجزا آن می‌پردازیم.یادتان باشد،اگر برای خرید نتوانید به محصولات باکیفیت و مناسبی از لحاظ کیفی دست یابید، ممکن است در اثر استفاده از کالای خواب نامرغوب دچار ناراحتی‌ در هنگام خواب شوید. اگر کیفیت این دسته از وسایل آسایش برای شما نیز مهم است، از شما می‌خواهیم بخش راهنمای خرید کالای خواب را بادقت مطالعه کنید.

انواع روتختی

برای تفهیم بهتر نکات خرید کالای خواب بهتر است در ابتدا با اجزا این دسته از تجهیزات اتاق‌خواب به طور کامل آشنا شویم. اولین تکه از وسایل موردنیاز در دسته کالای خواب که می‌خواهیم در مورد آن صحبت کنیم، روتختی است. روتختی به ملحفه‌هایی با جنس‌های مختلف گفته می‌شود که از تشک تخت و بالش‌ها در برابر آسیب فیزیکی و کثیف شدن محافظت کرده و علاوه بر این باعث زیبایی ظاهر اتاق‌خواب نیز می‌شود.این تجهیزات امروزه در انواع مختلف و با تنوع بسیار زیادی تولید می‌شوند و انتخاب آن‌ها برای خانم‌های باسلیقه به‌خصوص عروس خانم‌ها کمی سخت به نظر می‌رسد. روتختی معمولاً در پک‌های ۴ تکه، ۶ تکه و ۸ تکه به فروش می‌رسند که شامل لحاف، کاور بالش، کاور تشک، روتختی تزیینی و کاور کوسن است.از منظر نوع کاربرد نیز انواع روتختی‌های ژاکارد، سه‌بعدی و اسپرت در طرح‌های مختلفی به بازار عرضه شده‌اند. در راهنمای خرید کالای خواب مناسب نگارش شده در مقاله پیش رو به نحوه خرید این محصول نگاهی می‌اندازیم.

نکات خرید روتختی

خرید روتختی مناسب حتماً مستلزم رعایت برخی از مواردی است که تحت عنوان نکات خرید کالای خواب در ادامه خواهید خواند. برای خرید روتختی که انواع مختلفی دارد و در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی تولید شده‌اند باید دکوراسیون خانه و تم رنگی اتاق‌خواب را در نظر بگیرید. با انتخاب طرح و رنگ درست با اتاق‌خواب هارمونی آرامش بخشی را به اتاق‌خوابتان ببخشید و خواب دلچسبی را تجربه کنید.شاید یک نکته کمک‌کننده به انتخاب درست تم رنگی روتختی، توجه به سن‌و‌سال و جنسیت افراد خانه باشد. برای مثال کودکان معمولاً از روتختی‌های فانتزی و رؤیایی خوششان می‌آید. فراموش نکنید برای خرید این کالا بایستی اندازه و ابعاد تشک تخت را به‌درستی یادداشت کنید.کوچک بودن و یا بزرگ‌تر بودن روتختی می‌تواند در مرتب بودن آن شبهه ایجاد کند. آخرین نکته در خرید روتختی کیفیت آن است؛ چرا که روتختی به دلیل تماس بسیار زیاد با افراد می‌تواند زودتر پرز بیندازد و از بین برود. بدون شک خرید روتختی از برند‌های معتبر و باکیفیت بسیار به‌صرفه‌تر خواهد بود.

پتو

شاید به‌جرئت بتوان گفت مهم‌ترین بخش کالای خواب پتو است که بایستی بادقت بسیار بالایی خریداری شود. پتو‌ها هم از نظر جنس و هم از نظر ابعاد دارای انواع مختلفی هستند. پتوهای مسافرتی، پتوهای پشمی و یا دولایه، پتو‌های ارگانیک و پنبه‌ای از مهم‌ترین انواع پتو هستند که به فراوانی در بازار کالای خواب یافت می‌شوند. پتو مسافرتی باتوجه‌به اسم آن بسیار کم‌حجم و کوچک است و به‌راحتی با تا کردن می‌توان آن را در لابه‌لای وسایل مسافرتی جا داد.پتو‌های پشمی نیز با اینکه پتوهایی ظریف و از نظر وزنی سبک محسوب می‌شوند؛ اما در تمام طول سال گرمای موردنیاز را تأمین می‌کنند و نرمی آن خواب آرامش بخشی را برای افراد ایجاد می‌کند. پتوهای پنبه‌ای هم انواعی از پتو‌ها هستند که در حقیقت ترکیبی از الیاف مصنوعی و پلی‌استر و پنبه هستند و بسیار سبک‌وزن به نظر می‌رسند. چنین ‌پتوهایی پرز کمتری ایجاد می‌کنند و از این نظر محصول پرطرفداری برای خانم‌های خانه‌دار هستند.پتوهای دولایه، تنها برای فصول سرد سال و روزهای بسیار سرد مناسب‌اند و کمی سنگین‌وزن‌تر به نظر می‌رسند. نوع دیگری از پتوها به نام پتوهای الیافی ارگانیک وجود دارند که مناسب افرادی هستند که از حساسیت‌های پوستی رنج می‌برند. استفاده از این پتوها از وخامت وضعیت پوستی چنین افرادی جلوگیری می‌کند و مشکل حادی برای آن‌ها ایجاد نمی‌کند. یکی از موضوعات مهم در مبحث نکات خرید کالای خواب در خصوص انتخاب و خرید پتو مناسب است. دقت کنید که پتو به دلیل تماس با پوست بدن و صورت افراد می‌تواند منجر به مشکلات پوستی عدیده‌ای شود.

نکات خرید پتو

خب در این قسمت باید گفت این روزها پیداکردن یک پتو با جنس مرغوب و تمام پنبه‌کار سختی خواهد بود. اکثر پتوهای عرضه شده در بازار با الیاف مصنوعی مختلط با پنبه تولید شده‌اند. اگر قصد دارید پتویی که می‌خرید را در فصول سرد سال مورداستفاده قرار دهید حتماً دقت داشته باشید که پتوهایی دولایه انتخاب کنید که گرمای بیشتری را برای شما به ارمغان بیاورند.نکته دیگر در خصوص لیبل‌های نصب شده بر روی پتو‌های مختلف است. حتماً حواستان به لیبل (قابل شستشو در ماشین لباسشویی) باشد. برخی از پتو‌ها را نمی‌توان در خانه و با استفاده از ماشین لباسشویی خانگی مورد شستشو قرار داد و این امر نظافت را کمی سخت می‌کند. اگر می‌دانید اهل سپردن پتو و کالاهای خواب خود به خشک‌شویی نیستید حتماً به این مورد دقت کنید.نکته آخر موردی مهم بر اساس یافته‌های علمی محققان است. بنا بر تحقیقات روان‌شناسان رنگ پتو تأثیر به سزایی در کیفیت خواب افراد دارد. بهتر است رنگ پتو برای داشتن یک خواب راحت سبز ملایم، صورتی، یاسی، آبی و یا سفید باشد. در انتخاب رنگ پتو به قدرت لکه‌پذیری آن نیز توجه داشته باشید.

بالشت

همه می‌دانیم که انواع بالشت‌ها برای محافظت از سروگردن در هنگام خواب مورداستفاده قرار می‌گیرند. در این قسمت به برخی از نکات خرید کالای خواب از نوع بالشت اشاره خواهیم کرد. برخی افراد بالشت‌های سفت‌تر و برخی بالشت‌های نرم‌تر را می‌پسندند. اما جالب است بدانید هرکدام از انواع بالشت برای افراد مختلف دارای فوایدی هستند. این وسیله پرکاربرد در دسته کالای خواب از لحاظ تنوع در جنس نیز بسیار متنوع است. به‌عنوان‌مثال انواع بالشت‌های پر، الیافی، میکروژل، لاتکس و فوم برای سلیقه‌های مختلف در بازار موجود هستند.بالشت‌های پر به‌عنوان یک جز تجملاتی و مرفه کالای خواب شناخته شده‌اند. این اجزای تختخواب بسیار نرم و منعطف هستند. همچنین برای افراد درگیر دردهای عضلانی به‌شدت پیشنهاد می‌شود. چرا که فشار موجود روی استخوان‌های بدن و ستون فقرات را تا حد بسیار زیادی کم می‌کند.یکی از دلایل تمایل افراد به تهیه این نوع از بالش‌های گران‌قیمت و لوکس بهره‌مندی از خواب راحت و لذت بخشی است که تجمع تعداد بسیار بالای پرها به افراد هدیه می‌دهند. تنها مسئله در خصوص خرید این نوع از کالای خواب احتمال بروز حساسیت پوستی برای برخی افراد است؛ بنابراین مطمئن شوید که خودتان و یا افراد خانواده‌تان به پر حساسیت نداشته باشند.نوع دیگری از بالشت‌ها با جنس پلی‌استر برای افراد حساس کاملاً مناسب هستند. بالشت‌های فوم نیز مانند بالشت‌های لاتکس از انواع طبی کالای خواب به شمار می‌روند که حالت سر و گردن افراد را به خود می‌گیرند و ضد حساسیت و آلرژی محسوب می‌شوند. انواع میکروژل نیز درست مثل بالش‌های پر گران‌قیمت هستند و ضد آلرژی شناخته شده­اند. مزیت این نوع از بالشت‌ها عدم تغییر شکل در گذر زمان است. فراموش نکنید، در صورت نیاز برای تهیه بالشت طبی و مناسب حتماً نکات خرید کالای خواب را به‌خاطر بسپارید.

نکات خرید بالشت

راهنمای خرید کالای خواب مناسب عنوان می‌کند، بالشتی مناسب است که نرمی خیلی زیاد و یا سفتی بسیار نداشته باشد. بالشت باید به‌اندازه مناسب نرم و منعطف به نظر برسد. بااین‌حال انتخاب بالشت بر اساس میزان نرمی و سفتی آن به تجربیات فرد نیاز دارد. اگر تاکنون بر روی بالشت‌های سفت می‌خوابیدید پس باید بالشتی  شبیه به بالشت همیشگی خود انتخاب کنید. قانون دیگری در این باره وجود دارد که به نوع خوابیدن افراد اشاره می‌کند. اگر از آن دسته افرادی هستید که همیشه به پهلو می‌خوابید، بهتر است از بالشت‌های سفت‌تر و محکم‌تر استفاده کنید. اما اگر بلعکس به روی شکم خود می‌خوابید بالشت‌های نرم برای شما مناسب‌تر هستند. افرادی که دارای گردن درد هستند بهتر است در زمان خرید انواع سفت بالشت را مدنظر قرار دهند. خرید بالشت بر اساس مواد پرکننده آن نیز تا حدی سلیقه‌ای محسوب می‌شود، اما میزان بودجه نیز تعیین‌کننده انتخاب نهایی خواهد بود.

تشک

 بزرگ‌ترین جز در بین تمامی تجهیزات خواب، تشک است که قسمت بزرگی از بخش نکات خرید کالای خواب را به خود اختصاص داده است. تشک می‌تواند هم برای تخت و هم برای خوابیدن بر روی زمین تهیه شود که البته این دو مدل از تشک با یکدیگر تفاوت‌های بسیاری دارند.برای تولید تشک متناسب با تخت از قاب، پنل، باند حرارتی، فوم، اسفنج و روکش استفاده می‌شود. میزان نرمی و انعطاف‌پذیری تشک تا حد زیادی به فنربندی آن و کیفیت لایه‌های فوم بکار رفته در آن مربوط است. تشک‌های مناسب برای خوابیدن بر روی زمین کمی متفاوت‌تر ساخته می‌شوند.این تشک‌ها که در واقع می‌توان به آن‌ها نوع سنتی تشک گفت از پنبه و الیاف مصنوعی ساخته می‌شوند و تعیین ابعاد آن به عهده مشتری است. چنین تشک‌هایی به‌قدری منعطف هستند که می‌توان آن‌ها را برای جای‌گذاری داخل کمد تا چندین لایه تا کرد.

نکات خرید تشک

در قسمت انتهایی نکات خرید کالای خواب به شرح نکات مهم در خصوص خرید و تهیه تشک می‌پردازیم. در واقع طیف گسترده‌ای از انواع تشک‌ها در بازار کالای خواب وجود دارند که در زمان خرید ممکن است ما را به هیجان واداشته و موجب سردرگمی‌مان شود. برای پرهیز از خرید غلط در این حوزه بهتر است به برخی موارد دقت کنیم.اگر دچار دردهای مفصلی و امراض مختلفی در ستون فقرات خود شده‌اید، بعید نیست که خوابیدن روی تشک‌های نامرغوب شما را به این روز انداخته باشد؛ بنابراین تشکی انتخاب کنید که استاندارد محسوب شود و دارای خاصیت‌ طبی باشد. میزان نرمی و سفتی تشک نیز درست شبیه به خرید بالشت است. بااین‌حال سلیقه نقش مهم‌تری در خرید نوع تشک ایفا می‌کند.برخی از انواع تشک‌ها مثل تشک‌های هیبریدی و دوبل قابل تنظیم هستند و برای خانه‌هایی مناسب‌اند که بیش از یک نفر بر روی این تشک‌ها استراحت می‌کنند. نکته بسیار مهم دیگری که به طور حتم در خرید تشک قابل‌توجه است، وجود ضمانت‌نامه معتبر از سوی کارخانه تولیدی آن خواهد بود. تشک یکی از معدود کالاهای خوابی است که با ضمانت‌نامه ارائه می‌شود. با داشتن ضمانت‌نامه اگر برای تشک شما اتفاق خاصی بیفتد می‌توانید به‌راحتی آن را تعویض کنید.

 

جنس پارچه‌های بکار رفته در کالای خواب

شاید یکی از مهم‌ترین مسائل مرتبط با نکات خرید کالای خواب از بالشت گرفته تا روتختی، در خصوص جنس پارچه‌های بکار رفته در ساختار این تجهیزات خواب است. همان‌طور که پیش‌تر درباره‌اش صحبت کردیم کالای خواب از جمله وسایلی است که در تماس مستقیم با پوست بدن و صورت افراد خواهد بود. هر چیزی که به این اندازه در تماس با پوست باشد، می‌تواند تأثیرات جدی بر روی پوست انسان بگذارد.ازاین‌رو راهنمای خرید کالای خواب درباره جنس مناسب این تجهیزات رفاهی شامل توضیحات بسیار مهمی است. پارچه‌های پنبه‌ای یکی از رایج‌ترین نوع پارچه برای ساختار اجزا کالا خواب محسوب می‌شود که سبکی، نرمی و مقاومت آن زبانزد است. اما ابریشم در ساختار کالای خواب، کمی لوکس‌تر و گران‌قیمت‌تر به نظر می‌رسد. مهم‌تر آنکه مراقبت از پارچه‌های ابریشمی روش‌های مخصوصی دارد که باید بدان آگاه باشید.در بخش‌های قبلی مقاله خواندیم که پلی‌استر یکی از اجزا شکل‌دهنده مواد داخلی بالشت و لحاف است. پلی‌استر نوعی الیاف مصنوعی به شمار می‌رود که روش‌های نگهداری راحتی دارد، اما در عوض نرمی و لطافت زیادی در آن به چشم نمی‌خورد. قیمت کالای خواب تولید شده از جنس پلی‌استر نسبت به سایر جنس‌ها ارزان‌تر و به‌صرفه‌تر است. با این توصیفات این جنس برای استفاده در مسافرخانه‌ها و هتل‌های شلوغ بسیار مناسب به نظر می‌رسد.در مناطق آب‌وهوایی گرم نیز برای تولید کالای خواب از پارچه‌های کتانی استفاده می‌شود. عیب بزرگ پارچه‌های کتانی میزان چروک‌پذیری بالای آن است. دو مورد از جدیدترین انواع پارچه در صنعت تولید کالای خواب نیز فلانل و تنسل هستند که اولی در حفظ گرما مؤثر است و دومی دوام و مقاومت بسیار خوبی دارد. افراد می‌توانند باتوجه‌به میزان بودجه خود و سلیقه‌ای که دارند برای تهیه کالای خواب مناسب خانه‌شان، یکی از این جنس‌های گفته شده را تهیه کنند.

کلام پایانی

با یک حساب سرانگشتی متوجه خواهید شد، لحظات بسیار مهمی از زندگی خود را در خواب می‌گذرانید. از طرفی برخی از ناهنجاری‌های موجود در ستون فقرات و آسیب‌های بدنی نیز در اثر خواب نامناسب و ناراحت پدید می‌آیند.

 به همین دلیل تلاش کردیم ضمن معرفی برخی از اجزا تأثیرگذار در کیفیت خواب، درباره نکات خرید کالای خواب نیز صحبت کنیم و هرآنچه اهمیت بیشتری دارد را برایتان شرح دهیم. امید است باتوجه‌به شرایط خواب خود و خانواده‌تان مناسب‌ترین اجناس حوزه کالای خواب را در بازار بیابید و خوابی دلچسب را تجربه کنید.

 

  • نکات خرید روتختی چیست؟
  • جنس پارچه‌های بکار رفته در کالای خواب چیست؟
  • نکات خرید تشک چیست؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *