بلاگ

رنگ رو تختی

رنگ روتختی

امروزه  در علم و هنر طراحی داخلی هیچ المانی از نظر رنگ مناسب و تاثیر آن بی‌اهمیت نیست و رنگ روتختی نیز از این قاعده مستثنا نمی‌باشد. جدا از مسئله زیباشناختی و ایجاد هارمونی در طراحی داخلی رنگ رو تختی از نظر روانشناسی به شدت روی روحیات و کیفیت خواب تاثیرگذار است بنابراین هرگز نمی‌توان از کنار آن بی تفاوت رد شد. در این مطلب به بررسی تمامی نکات برای انتخاب مناسب رنگ روتختی می‌پردازیم تا هنگام خرید روتختی بهترین انتخاب را داشته باشید.

انتخاب مناسب رنگ رو تختی

رو تختی و رنگ آن جزء المان‌های چشمگیر و مهم در یک محیط داخلی هستند که فاکتورهای مختلفی در رنگ رو تختی برای اتاق خواب تاثیرگذار است و بنابراین شما نمی‌توانید صرف علاقه به یک رنگ و بدون توجه به دیگر اجزاء هر رنگ رو تختی را انتخاب کنید. اگرچه اجباری در مورد انتخاب رنگ رو تختی وجود ندارد اما اگر بدون اهمیت به فاکتورهای موجود رنگ رو تختی خود را انتخاب کنید نتنها از نظر بصری با هارمونی اتاق خواب شما در تضاد خواهد بود بلکه کیفیت خواب را به شدت پایین خواهد آورد.

معیارهای انتخاب رنگ روتختی

چندین معیار وجود دارند که با توجه به آن‌ها و با برآیندگیری از مجموع این معیارها می‌توانید رنگ روتختی خود را انتخاب کنید که رنگ تخت، رنگ مصنوعات چوبی اتاق خواب، رنگ دیوارهای اتاق، رنگ کفپوش اتاق، پرده‌ها، سبک طراحی داخلی اتاق و…ازجمله این معیارها هستند. اگر از ابتدای چینش اتاق خواب به فاکتورهای طراحی داخلی توجه کرده باشید پس برآیندگیری از معیارهای فوق راحت است چراکه همگی با هم هارمونی و تناسب دارند و انتخاب رنگ روتختی برای شما آسان خواهد بود. اما اگر المان‌های مختلف اتاق خواب شما تناسب چندانی با هم ندارند و از اصول طراحی داخلی پیروی نمی کنند بهتر به رنگ تخت، دیوارها و پرده اتاق دقت کنید که به شدت چشمگیر و تاثیرگذار هستند و اگر اتاق پرده ندارد به رنگ غالب اتاق خود توجه کنید. همچنین علاوه بر انتخاب رنگ مناسب برای روتختی که یکی از مهم ترین نکات مورد توجه هنگام خرید روتختی است، نکات دیگری نیز وجود دارد که در مطلب راهنمای خرید روتختی به طور جامع به آن پرداخته ایم.

رنگ روتختی

انتخاب رنگ روتختی با توجه به رنگ تخت

امروز رنگ تخت از قالب تخت، پاتختی‌ها، پاف و… بسیار مختلف است و اگر می‌خواهید که رنگ روتختی خود را بر اساس رنگ تخت انتخاب کنید موارد زیر می‌توانند به شما کمک کنند.

  • رنگ روتختی برای تخت قهوه ای

قهوه‌ای رنگی بیسیک برای مصنوعات چوبی است و به راحتی خود را با دیگر رنگ‌های محیط وفق می‌دهد و دست شما را در انتخاب رنگ روتختی کاملا باز می‌گذارد. رنگ بندی شکلاتی، سفید، سبز، سورمه ای، طوسی، زرد، طلایی، ارغوانی، مسی و آجری، فیروزه ای و صورتی رنگ‌هایی هستند که در کنار تخت قهوه‌ای خودنمایی می‌کنند و البته در انتخاب آن‌ها باید با رنگ غالب اتاق نیز دقت داشته باشید.

  • رنگ روتختی برای تخت سفید

اگر تخت شما سفید است دیگر نگران رنگ روتختی نباشید چراکه سفید هر رنگی را پذیرا می‌شود و هارمونی برقرار می‌کند فقط کافی است به دیگر رنگ‌های تاثیرگذار اتاق خود نیز توجه داشته باشید. روتختی‌هایی با رنگ خاکستری و بنفش، سرخابی، کرم، آبی، سورمه‌ای، نیلی، یاسی، خردلی، سبز یشمی، حنایی، پوست پیازی، صورتی چرک و… با تحت سفید شما ست می‌شوند به شرط آنکه با دیگر اجزاء اتاق هارمونی داشته باشند.

  • رنگ روتختی برای تخت طوسی

یکی از رنگ‌های مدرن و پرطرفدار امروزی برای تخت رنگ طوسی است که در مورد رنگ روتختی مناسب با آن می‌توانید از رنگ‌های زرد قناری، خردلی، طوسی روشن، نوک مدادی، صورتی روشن، قرمز، نارنجی، یاسی، سفید، نیلی و سبز سیر به شکل تک‌رنگ یا ترکیبی استفاده کنید.

  • رنگ روتختی برای تخت کرم

رنگ کرم رنگی ملایم و اصیل برای تختخواب است و با بسیاری از رنگ‌ها ارتباط برقرار می‌کند و روتختی مناسب با آن می‌توان از رنگ‌های طوسی، قهوه‌ای، سفید، بژ، سبزآبی، طلایی، مشکی، سورمه‌ای، صورتی، زرشکی، بنفش و… استفاده کرد.

  • رنگ روتختی برای تخت مشکی

مشکی یک رنگ جسورانه و جوان پسند برای تخت است و رنگ روتختی آن نیز باید جسورانه و هوشمندانه انتخاب شود تا رنگ غالب و چمشگیر مشکی را بالانس و قابل پذیرش کند و روتختی‌هایی با رنگ طلایی، طوسی روشن، سفید، کرم، سرخ و زرد به شکل تک‌رنگ و ترکیبی برای چنین تختی مناسب است.

  • رنگ روتختی برای تخت طلایی

تخت طلایی یک تخت باشکوه و محبوب در بین عموم است که در مورد رنگ روتختی حساسیت‌های خود را دارد و نمی‌توان از هر رنگی در ترکیب با رنگ طلایی استفاده کرد. رنگ‌ کرم، بژ، شکلاتی، زرشکی، مشکی، سفید، صورتی صدفی، یاسی، سبز یشمی، نقره‌ای، نباتی و ارغوانی می‌توانند جلوه تخت طلایی شما را چند برابر کنند.

تاثیر رنگ روتختی بر کیفیت خواب

سال‌ها است که روانشناسی رنگ‌ها تاثیر رنگ بر خلق و خوی انسان را ثابت کرده است و رنگ روتختی نیز به شدت روی خواب زودهنگام، داشتن خوابی آرام و بیدار شدن با روحیه بهتر تاثیرگذار است و رنگ‌های زیر در این مورد قابل بحث هستند.

رنگ روتختی

  1. روتختی سفید

سفید رنگ نماد پاکیزگی، صلح و آرامش است و جزء رنگ‌بندی سرد و زیبا محسوب می‌شود و با انعکاس بالای نور به عنوان روتختی خوابی آرام و راحت را به ارمغان می‌آورد.

  1. روتختی سبز

روتختی سبز، آرامبخش و نرم، شادی‌آفرین و صمیمانه است که نتنها باعث خواب عمیق و آرام می‌شود بلکه کمک می‌کند پس از بیدار شدن خلق و خوی و انگیزه بهتری داشته باشید.

  1. روتختی طوسی

رنگ طوسی نماد آرامش و بی طرفی است خصوصا طوسی روشن و انتخاب آن برای رنگ روتختی، یار هیجانی اتاق را کاهش و  شما را به حفظ خونسردی و داشتن خوابی آرام دعوت می‌کند.

  1. روتختی آبی

شما می‌توانید با رنگ آبی خوابی آرام داشته باشید چراکه آبی رنگی معنوی و آرامش‌بخش است و حس امنیت و صلح را القا می‌کند و انتخاب آن برای رنگ روتختی یک انتخاب فوق‌العاده است. بطور کل رنگ‌هایی با تناژ نرم، طیفی ملایم و حالتی خنثی هیجانات فرد پیش از خواب فروکش، سطح استرس و اضطراب او را کاهش و باعث داشتن خوابی عمیق‌تر و آرام‌تر می‌شوند.

رنگ روتختی دخترانه

بطور کل دختران نسبت به پسران روی دکور داخلی و رنگ‌بندی اتاق خواب خود حساسیت بیشتری دارند و نسبت به بعضی از زنگ‌ها تمایل بیشتری نشان می‌دهند چراکه روحیات ظریف و ذوق آن‌ها را بهتر نشان می‌دهد. در مورد رنگ روتختی دخترانه با توجه سن، روحیات، سلیقه فرد و دیگر رنگ‌های موجود در اتاق رنگ‌های صورتی، یاسی، بنفش، نیلی، طلایی، سفید، سبز و… رنگ‌هایی مناسب هستند.

رنگ روتختی

رنگ روتختی کودکانه

خواب در رشد و سلامت کودکان بسیار مهم است و رنگ روتختی کودکان نیز باید به نحوی انتخاب شود که نتنها شادی‌آفرین و روحیه بخش باشد بلکه آرامش و امنیت نیز ایجاد کند تا خواب کودک کیفیت بالایی داشته باشد. برای مثال رنگ زرد، زیبا و گرم است و کودکان تمایل زیادی به این رنگ دارند و رنگ مناسبی برای رو تختی کودکان است که با رنگ‌های دیگر نیز به راحتی قابل ترکیب است. البته رنگ‌های مانند فیروزه‌ای، صورتی، سبز، آبی و… که در عین شاد بودن جیغ و محرک هیجانات نیستند نیز برای انتخاب رنگ روتختی کودکان گزینه مناسبی محسوب می‌شوند.

انتخاب رنگ روتختی با توجه به سبک اتاق

به طور کلی ست کردن روتختی با سایر لوازم اتاق می تواند جلوه بی نظیری به دکوراسیون اتاق شما بدهد. سبک طراحی داخلی اتاق یکی از عوامل مهمی است که در انتخاب رنگ روتختی باید به آن توجه داشته باشید و اینکه سبک دکوراسیون اتاق شما مدرن، کلاسیک، نئوکلاسیک، مینیمال و… است روی انتخاب رنگ روتختی تاثیرگذار است. برای مثال رنگ نقره‌ای رنگی مجلل و باشکوه است که در دکوراسیون‌های کلاسیک و اشرافی جایگاه ویژه‌ای دارد و شما نیز می‌توانید با رنگ نقره‌ای اتاقی شیک و لوکس و در عین حال کلاسیک داشته باشید. در مثالی دیگر سورمه‌ای یک رنگ‌بندی جسورانه است که بیشتر در سبک مدرن و مینیمال مورد استفاده قرار می‌گیرد و روتختی سورمه‌ای نیز می‌تواند سبک اتاق شما را تکمیل کند.

جمع بندی

شما آزاد هستید که هر رنگی را برای روتختی خود انتخاب کنید اما اگر در انتخاب رنگ روتختی، ساده یا طرح‌دار بودن روتختی، تک‌رنگ یا چندرنگ بودن آن به دیگر المان‌ها و رنگ‌های موجود در اتاق دقت نکنید پس از مدتی به شدت از روتختی خود خسته خواهید شد. این خاصیت هنر طراحی داخلی است تا با انتخاب رنگ و طرح مناسب المان‌هایی مانند روتختی و دیگر اجزاء از نظر بصری آن‌ها را برای طولانی مدت قابل تحمل، زیبا و لوکس نگهدارد. پس هنگام انتخاب روتختی به سن، جنسیت، روحیات، سبک اتاق، رنگ غالب اتاق، رنگ تخت و… توجه شود چراکه روتختی وسعت قابل توجهی دارد و به شدت در معرض دید است و نباید در انتخاب رنگ آن کوتاهی کنید.

رنگ روتختی

 

  • معیارهای انتخاب رنگ روتختی چه مواردی هستند؟
  • بهترین رنگ روتختی برای تخت سفید چه رنگی است؟
  • بهترین رنگ روتختی برای تخت قهوه ای چه رنگی است؟

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *