بلاگ

کالای خواب چیست؟| انواع کالای خواب

کالای خواب

سخن معروفی وجود دارد که می‌گوید یک روز خوب از خواب شب قبلش شروع می‌شود. این جمله خودش به‌تنهایی بیانگر اهمیت خواب است. از قدیم‌الایام یعنی ۳۴۰۰ سال قبل از میلاد پادشاهان برای خواب راحت‌تر جای خواب خود را به سطحی بلند تراز زمین انتقال دادند؛ و در روایات قدیمی از مصر باستان محلفه نمادی از نور، پاکی، مظهر خوشی و کامرانی بیان‌شده است. تشک‌های امپراتوران ژاپن و رم با پنبه پر می‌شدند. در زمان رنسانس تشک‌ها را با ابریشم، مخمل یا سا تن پر می‌کردند؛ از اواسط قرن ۱۸ برای خواب آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها تخت‌هایی از چدن و تشک‌هایی با پر درست کردند و کم‌کم هرچه به عصر حال حاضر نزدیک شدیم رختخواب‌های امروزی و کالای خواب به وجود آمدند.
کالای خواب
کالای خواب به مجموعه وسایلی اطلاق می‌شود که برای خواب راحت نیازمند آن هستیم. در زمان‌های قدیم کالای خواب مختص اعیان و ثروتمندان بوده ولی امروزه جز وسایل لازم یک زندگی عادی به‌حساب می‌آید و در اکثر خانه‌ها موجود است. ازآنجایی‌که ما حدود یک‌سوم عمر خود را در خواب می‌گذرانیم. پس برای رهایی از دغدغه‌ها و استرس‌هایی که در طول روز با آن مواجه می‌شویم به یک خواب راحت و با آرامش نیاز داریم و برای این کار اولین و مهم‌ترین قدم تهیه یک سرویس کالای خواب خوب است.

انواع کالای خواب 
در ادامه این مقاله شمارا اجزا و قسمت‌های مختلف سرویس کالای خواب آشنا خواهیم کرد.
سرویس روتختی (ست روتختی)
مهم‌ترین قسمت یک کالای خواب خوب همین بخش سرویس روتختی است که دارای طراحی زیبا و امروزی‌پسند هستند و شامل اجزای مختلفی هست که در اینجا به آن‌ها اشاره می‌شود. از این اقلام ملحفه تشک، کاور ملحفه لحاف، کاور بالشت (رو‌بالشی)، کاور کوسن، لحاف (که بعضاً با ملحفه با همدیگر دوخته می‌شوند) و کاور دورچین تخت خواب را می‌توان نام برد. خود روتختی‌ها شامل ۶ نوع مختلف هستند که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم.
روتختی لحاف دار:
به این نوع روتختی لحاف دار ست خواب کامل هم می‌گویند. در این روتختی محلفه و الیاف به هم متصل و دوخته‌شده‌اند. تقریباً به‌صورت دست‌های کامل هستند و حجم زیادی را اشغال می‌کنند و همچنین شستن آن مشکل است زیرا شامل لحاف دوخته‌شده به محلفه، روپوش (کاور) محلفه تشک، روبالشی وکاور دورچین تخت است.
روتختی کاور محلفه:
این مدل روتختی را به‌اندازه ابعاد تشک، بالشت می‌دوزند و به‌صورت روپوش روی آن‌ها را می‌پوشانند و به همین دلیل به آن روتختی کاوری می‌گویند. ازجمله مزیت‌های خوب و مثبت آن می‌توان به قابلیت شستشو و تعویض آن برای رعایت هرچه بهتر نظافت محیط خواب اشاره کرد. از دیگر ویژگی‌های خوب آن می‌توان به قیمت خوب و حجم کم آن اشاره کرد. در حال حاضر این‌رو تختی در سرویس کالای خواب طرفداری زیادی در بازار ایران دارد. در ادامه مقاله با انواع آن آشنا خواهیم شد.
۱. روتختی سه‌بعدی: این مدل دارای طرح‌های زیبا و جذابی است که به‌صورت سه‌بعدی روی آن تصاویر چاپ‌شده و مورد استقبال زیادی قرار می‌گیرند.
۲. روتختی اسپرت: به‌صورت کاور محلفه است و به دلیل طرح‌های زیبا و جوان‌پسند دارای اهمیت زیادی هستند و بیشتر طرح‌های چاپ‌شده روی آن به نشان‌واره‌ی باشگاه‌های فوتبال و یا شخصیت‌های مشهور مربوط هستند.
۳. روتختی ژاک‌اند: یکی دیگر از روتختی‌های کاوری روتختی ژاک‌اند است که دارای بافت ظریف ابریشمی یا کتان بافته‌شده بوده و به سبب براق بودن بیشتر برای تزیین از آن بهره برده می‌شود.
روتختی تزیینی
از دیگر اجزای یک کالای خواب می‌توان روتختی‌های تزیینی را نام برد که هنگام خواب جمع می‌شوند و فقط در روزبه دلیل بافت زیبا، طرح دار و براق آن برای تزیینات و دکوراسیون داخل اتاق‌خواب مورداستفاده قرار می‌گیرد که مانند روپوش سرتاسر تخت را پوشش می‌دهد و برای تمیز نگه‌داشتن تخت مناسب است.
روتختی عروس
یکی دیگر از اجزای سرویس کالای خواب که تقریباً تمام اجزا روتختی کامل را دارد واژ دو قسمت تشکیل‌شده است، روتختی عروس هستند. این روتختی شام دو بخش است. بخش اول شامل روتختی کاورمحلفه که موقع خواب مورداستفاده قرار می‌گیرد و بیشتر از پارچه‌های بارنگ روشن بهره برده و بخش بعدی آن برای تزیین و دکوراسیون استفاده می‌شود و معمولا از اکسسوری و حاشیه دانتل برای تزیین پارچه‌های به کاررفته در آن استفاده می‌شود.
روتختی چهارفصل
روتختی چهارفصل که به‌صورت روپوش لحاف و رو بالشتی دوخت شده است، از یک‌لایه الیاف با محلفه به‌وسیله‌ی دستگاه‌های پیشرفته به هم دوخته‌شده‌اند.
پتو
پتو از اجزای اصلی و جدانشدنی یک کالای خواب استاندارد است، دارای انواع مختلفی مانند تک لایه، دولایه، مسافرتی، پشمی و غیره خواهد بود. پتو باید گرم‌ونرم و طراحی زیبا باشد. پتو باید سطحی نرم و لطیف داشته باشد که برای پوست‌های حساس ایجاد حساسیت نکند.
• پتوی پشمی: نهایت راحتی و گرمای دل‌نشین را در تمام ماه‌های سال با پتوهای پشمی که دارای بافت ظریف و سبک هستند را می‌توان تجربه کرد.
• پتوی پنبه‌ای: این پتو از ترکیب الیاف مصنوعی مثل آکریلیک، پلی‌استر، نخ و پنبه تشکیل‌شده است و نسبت به پتوهای پشمی سبک‌تر و پرزهای کمتری دارد. برای فصل هلی مختلفی کاربرد دارد.
• پتوی دولایه: این نوع در ماه‌های سرد سال مورداستفاده قرار می‌گیرند در مقایسه با پتوهای پشمی دارای وزن کمتری هستند.
• پتوی الیاف ارگانیک: برای کسایی که پوست حساس و نازک دارند مثل بچه‌ها بهترین پیشنهاد استفاده از پتوهای ارگانیک است. از ویژگی‌های اصلی این پتوها خاصیت ضد قارچی، ضد حساسیت و آنتی باکتریالی آن را می‌توان نام برد.
• پتوی مسافرتی: در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی وجود دارند و به دلیل کم‌حجم بودن آن‌ها بهترین گزینه برای مسافرت است.

بالشت
یکی از مهم‌ترین اجزا کالای خواب بالشت‌ها هستند که در انواع گوناگونی مانند استوانه‌ای، مستطیلی و… که با کاربردهای مختلف طراحی و عرضه‌شده‌اند. از کاربردهای آن می‌توان به فرم دادن به شکل بدن انسان هنگام خوابیدن، محافظت از سر و گردن را نام برد. بالشت‌ها معمولاً از جنس لاتکس، میکرو ژل، پر و فوم هستند.
• بالشت پر: این بالش‌ها با پر پرشده‌اند و به همین دلیل از خنکی و نرمی زیادی برخوردار هستند و اگر کسی حساسیت به پر نداشته باشد و از آن استفاده کند خاصیت درمانی نیز دارد و باعث کمتر شدن دردهای عضلانی می‌شود همچنین با کاستن فشار از روی ستون فقرات می‌شود
• بالش الیاف: بالش‌هایی هستند که به دلیل مواد به‌کاررفته در آن مثل الیاف و پلی‌استر به میزان قابل‌توجهی از آلرژی می‌کاهند و همچنین جریان خون را تسریع می‌کنند و برای افراد مبتلابه واریس کمک‌کننده است.
• بالش فوم: بالش‌های طبی، ضد حساسیت و ضد گردوغبار هستند که به دلیل خاطر فومی بودن خیلی زود به شکل سر و گردن درمی‌آیند و از افتادن سر جلوگیری می‌کنند. فوم به‌کاررفته در آن در درازمدت باعث کاهش دردهای عضلانی، دیسک و ستون فقرات می‌شوند.
• بالش لاتکس: این بالش‌ها که از صمغ درخت لاتکس تهیه می‌شوند، کاملاً طبی بوده و مانند بالش فوم، شکل گردن و سر را حفظ می‌کنند، موجب کاهش درد و افزایش جریان خون می‌شوند.
• بالش‌هایی که از صمغ درخت لاتکس به وجود آمده و شکل سر و گردن را ثابت نگه می‌دارد و باعث افزایش جریان خون می‌شود.
• بالش میکرو ژل: بالش‌هایی که در طی زمان شکل خود را حفظ می‌کنند و از ابریشم پرشده‌اند به همین خاطر دارای قیمت زیادی است و جزو کالای خواب طبی هستند.
کوسن
ازنظر شکل ظاهری و کاربرد مثل بالشت هستند و از پشم، پر و یا پلی‌استر درست‌شده‌اند. از کاربردهای آن می‌توان به‌زانو زدن و نشستن بر روی آن و استفاده به‌عنوان تزیینات و دکوراسیون خواب و مبلمان اشاره کرد.
انواع تشک
بالاخره رسیدیم به مهم‌ترین بخش کالای خواب که تشک نام دارد وتقریبا دارای ارتفاع ۲۰_۵۰ سانتیمتری در سایزهای یک الی دونفره است و شامل انواع مختلفی هستند که در زیر به آن‌ها اشاره خواهد شد.
تشک فنری
تشک‌های فنری جزو تشک‌های قدیمی محسوب می‌شوند که دارای فنرهای زیادی هستند که به‌واسطه‌ی این فنرها تشک دارای ویژگی‌های آ نتی باکتریالی، طبی و ضد حساسیت هستند. فنرهای موظجود اگر به هم وصل باشند در عین نرمی ایجاد صدا می‌کنند اما اگر جدا باشند، علاوه بربی صدا بودن باعث می‌شود که کمر و ستون فقرات در وضعیت خوبی قرار بگیرند.
تشک اسفنجی
در این مدل کل تشک از اسفنج تولیدشده و هیچ‌گونه فنری در آن به کار نرفته است، به دلیل اسفنج به‌کاررفته در آن هرگونه حرکت و لرزش در یک‌طرف تشک به قسمت‌های دیگر تشک منتقل نمی‌شود.
تشک لاتکس
این نوع تشک به سبب لاتکس به‌کاررفته در آن دارای ضخامت و وزن پایین و انعطاف‌پذیری زیادی است. فشار کمتری به کمر و شانه‌ها وارد می‌شود.
تشک بادی و آبی
این تشک به دلیل حجم کم به‌راحتی قابل‌حمل بوده و می‌توان از آن برای گردش و استخر استفاده کرد. میزان نرمی و سفتی با فشار هوا قابل تنظیم است. در ساخت تشک‌های آبی علاوه بر فوم و الیاف از آب نیز استفاده‌شده است و مانند کیسه آب گرم در خواب عمل کرده و باعث خواب آرام می‌شود.
لحاف
لحاف بخشی دیگر از کالای خواب به‌حساب می‌آید که پارچه و الیاف به شکل شبکه‌ای دوخته‌شده‌اند و مثل پتو عمل می‌کنند. لحاف ها به طور سنتی دوخته می شوند.
ملحفه
ملحفه آخرین جزء از کالای خواب است که شامل پارچه‌هایی هستند که در کالای خواب بیمارستانی، هتلی، خانگی، سرویس خواب نوزاد، رومیزی و … وجود دارند. ویژگی‌های مهم یک محلفه خوب، نرمی، لطیفی و مقاومت بالا در مقابل با مواد شوینده است.

شما می توانید در فروشگاه کالای خواب لمان انواع ست های روتختی سنتی ، مدرن و … را با کیفیت بالا خریداری کنید

  • کالای خواب چیست؟
  • روتختی تزئینی چیست؟
  • روتختی ها چه شامل چه انواعی می شوند؟
  • بالش ها شامل چه انواعی می شوند ؟
  • انواع کالای خواب چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *