بلاگ

نحوه شستشوی کالای خواب

 نحوه شستن کالای خواب

 کالای خواب شامل آن دسته از وسایلی است که به طور معمول و روزانه در هنگام خواب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وسایل شامل پتو، لحاف، تشک، بالشت و رو بالشتی، ملحفه، روتختی و … است.  شیوه نگه‌داری و نحوه شستن کالای خواب امری مهم و اساسی است که باید توجه ویژه‌ای به آن شود؛ چراکه این وسایل در طول شبانه‌روز به علت تماس مستقیم با پوست و عرق بدن انسان، می‌توانند محل مناسبی به جهت رشد باکتری‌ها و میکروب‌های آلوده باشند. عدم توجه به نظافت و شستشوی صحیح وسایل مورد استفاده در هنگام خواب، باعث ایجاد ظاهری ناخوشایند و بوی نامطبوع در این وسایل و بروز بیماری‌های پوستی و قارچی در فرد می‌شود. در این مقاله قصد داریم نحوه شستن کالای خواب و نکات لازم در هنگام شستشوی این وسایل را به شما آموزش دهیم.

 

 کالای خواب با چه فاصله زمانی باید نظافت شوند؟

 با توجه به این‌که این وسایل به طور مداوم در معرض تماس با عرق بدن هستند، می‌توانند محیط مناسب و مرطوبی را برای رشد میکروب‌ها و قارچ‌ها به وجود آورند. به ‌منظور حل این مشکل نیاز است تا کالای خواب در دوره‌های زمانی مشخصی نظافت شوند. به طور معمول بهتر است تا به‌منظور شستشو و نظافت کالای خواب هر ۲ هفته‌ای یا ماهیانه یک‌بار اقدام کنید. در این شستشو نیاز است تا هر آنچه در هنگام خواب با سطح بدن در تماس است، نظافت شود.  شستشوی کالای خواب در فاصله زمانی کوتاه‌مدت باعث احساس بهتر و خوشایندتر در هنگام خواب می‌شود.

 اصول شستن روبالشتی ها و بالشت ها

 بالشت یکی از وسایل ضروری هنگام خواب است که در مقایسه با ملحفه‌، تشک یا پتو بیشترین تماس را با قسمت بالایی بدن یعنی سر و موها دارد. با توجه به تماس عرق پوست سر و ترشحات گوش، چشم، دهان یا بینی با بالشت در طول ساعات خواب، می‌توان گفت بالشت‌ها بیشتر از سایر وسایل در معرض آلودگی قارچی و باکتریایی قرار دارند. در اثر آلوده‌شدن بالشت نیز امکان انتقال این آلودگی به پوست سر و موها و دیگر اجزای سر وجود دارد. به همین منظور توصیه می‌شود بالشت‌ها و روبالشتی ها در دوره‌های زمانی کوتاه‌تری نسبت به دیگر وسایل خواب شسته شود.توصیه می‌شود برای شستن و تعویض روبالشتی ها هفته‌ای یک‌بار اقدام کنید. برای شستن بالشت‌ها نیز می‌توانید ماهیانه یا هر ۳ ماه یک‌بار اقدام به شستشو کنید.به‌منظور شستشوی راحت‌تر بهتر است از بالشت‌هایی استفاده شود که جنس مواد داخلی آن قابل شستشو باشد. برای شستن بالشت‌ها درصورتی ‌که تولید کارخانه باشند نیاز است تا طبق دستورالعمل درج شده روی برچسب آن، شستشو را انجام داد. اما درصورتی‌که در کارخانه تولید نشده باشند با توجه به مواد داخلی بالشت که از نوع پشم، پنبه، پر و …است باید شسته شوند.به منظور نحوه شستن کالای خواب به صورت صحیح لازم است تا روبالشی ها را با آب سرد بشویید و با درجه سرد خشک کنید. پس از شستشو آن‌ها را در مقابل تابش نور خورشید و هوای آزاد قرار دهید تا زمانی که خشک شوند؛ چراکه نور خورشید باعث ضدعفونی شدن رو بالشتی می‌شود.

 اصول شستن روتختی‌ها

 رو تختی‌ها نیز مانند روبالشتی ها باید با آب سرد شسته شده و با درجه کم خشک‌کن خشک شوند و پس از آن به‌منظور خشک‌شدن کامل در هوای آزاد قرار بگیرند. قبل از شستن روتختی‌ها از ثابت بودن رنگ آن‌ها اطمینان حاصل کنید. بهتر است قبل ‌از شستشو قسمتی از روتختی را در مواد شوینده فرو ببرید درصورتی‌که رنگ روتختی تغییر کرد آن را برای شستشو به خشک‌شویی بسپارید.

 اصول شستن پتوها

در هنگام شستشوی پتوها باید به جنس آن‌ها توجه کرد. هر جنسی، شستشوی خاص خود را دارد. به‌عنوان مثال پتوهای پشمی باید با آب سرد شسته شده و با دور کم لباس‌شویی خشک شوند. توصیه می‌شود برای شستن پتوهایی که جنس به خصوصی دارند مانند پتوهای موهر یا برقی از خشک‌شویی استفاده کنید. شستن این پتوها خاص بوده و نباید مانند پتوهای دیگر شسته شود.

 اصول شستن لحاف ها

 در مورد نحوه شستن کالای خواب توجه داشته باشید که شستن لحاف‌ها مانند شستشوی روتختی‌ها است. بهتر است برای شستن لحاف‌هایی که با پر یا پشم‌شیشه پر شده‌اند آن‌ها را به خشک‌شویی بسپارید. لحاف‌هایی که مواد داخلی آن‌ها پنبه است را نیز می‌توانید به‌صورت دستی بشویید.

 اصول شستن تشک‌ها

 تشک‌ها به دلیل تماس حداکثری با پوست و بدن انسان نیز محل مناسبی برای رشد میکروب‌ها و باکتری‌های ریز هستند. شستشوی تشک در خانه کار آسانی است و شما می‌توانید با انجام روش‌هایی و دانستن نحوه شستن کالای خواب، تشک خود را میکروب‌زدایی و نظافت کنید.یکی از روش‌های شستشوی تشک تختخواب، استفاده از دستگاه بخارشوی برای این منظور است. با توجه به این‌که بخارشوی با فشار زیاد بخار آب را به بیرون منتقل می‌کند، همین امر میکروب‌ها و باکتری‌های موجود در سطح تشک را از بین می‌برد. به‌منظور تمیزی بیشتر تشک در ابتدا سرکه سفید را روی تشک اسپری کرده و پس از آن از فاصله دورتری از بخارشوی استفاده کنید تا رطوبت به عمق تشک نرسد. فاصله بخارشوی با تشک باید به‌اندازه‌ای باشد که تنها سطح تشک مرطوب شود. پس از نظافت سطح تشک با بخارشوی باید آن را در هوای آزاد به‌منظور خشک‌شدن کامل قرار دهید؛ چراکه ماندن رطوبت در تشک باعث به‌وجودآمدن قارچ‌ها و باکتری‌ها می‌شود.

 اصول شستن ملحفه‌ها

 به‌منظور شستن ملحفه‌ها می‌توانید از شستشوی دستی یا ماشینی استفاده کنید. بهتر است ملحفه‌ها را با ماشین لباس‌شویی بشویید چرا که مواد موجود در پودرهای ماشین لباس‌شویی قدرت پاک‌کنندگی بالاتری از پودرهای دستی دارند. همچنین آبکشی ملحفه‌ها و کالاهای خواب با ماشین لباس‌شویی بهتر صورت می‌گیرد. در صورت شستشوی ملحفه‌ها به‌صورت دستی دقت داشته باشید تا آبکشی به‌خوبی و در چند مرحله صورت گیرد. به‌منظور شستشوی بهتر ملحفه‌ها و هر نوع کالای خواب بهتر است نحوه شستن کالای خواب را بدانید و نکاتی را در هنگام شستشو مدنظر قرار دهید.بهتر است قبل از شستشوی هر نوع کالای خواب، در ابتدا به لکه‌گیری با مواد لازم بپردازید و پس از آن اقدام به شستشو کنید. برای ملحفه‌هایی که چربی پوست بدن بیش از حد به آنها نفوذ کرده است، می‌توانید از محلول آب و صابون به‌منظور ازبین‌رفتن چربی‌ها استفاده کنید. زمانی که تصمیم به شستن ملحفه‌ها با ماشین لباس‌شویی دارید بهتر است که برای جلوگیری از آسیب ندیدن تاروپود ملحفه‌ها آن‌ها را به شکل گرد و یا تا شده داخل ماشین قرار دهید. می‌توانید از آب‌لیموی طبیعی در هنگام شستشو برای سفیدتر و روشن‌تر شدن رنگ ملحفه‌های روشن استفاده کنید. پس از استفاده از آب‌لیمو ملحفه‌ها رو با آب گرم آب بکشید. ملحفه‌هایی که رنگ سفید و روشنی دارند را با پارچه‌ها و ملحفه‌های رنگی به‌صورت هم‌زمان نشویید.

 در این مقاله به بررسی نحوه شستن کالای خواب پرداختیم. به‌خاطر داشته باشید که نگهداری و نظافت صحیح و اصولی انواع کالای خواب اعم از پتوها، ملحفه‌ها، بالشت‌ها، تشک‌ها و … باعث افزایش عمر این کالاها و جلوگیری از بیماری‌های پوستی و قارچی می‌شود.

 

  • هنگام شستشوی روتختی ها چه اصولی را باید رعایت کنیم ؟
  • هنگام شستشوی تشک چه اصولی را باید رعایت کنیم؟
  • کالای خواب با چه فاصله زمانی باید نظافت شود؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *